Soal jawab mengenai Mimpi menurut islam dan ahli-ahli ilmu.





Soalan: Ustaz, apa yang kita perlu buat kalau selalu termimpikan orang yang dah meninggal dunia, dan dalam mimpi tu kita mcm ada rasa penyesalan atas sebab-sebab tertentu?

Dari Perak.




Insyaallah, jom kita kenal dahulu mimpi itu apa.

Dalam buku Al-Azkar karangan imam An-nawawi menyebutkan bahawa Rasulullah saw bersabda, sesiapa yang telah berkata baginya bahawa aku telah bermimpi, maka katakanlah : aku bermimpi dan yang baik akan terjadi, jika berjumpa mimpi yang baik maka bergembiralah, jika yang tidak baik maka berwaspadalah, maka baik bagi kami dan yang jahat bagi musuh kami dan segala puji bagi Allah yang mentadbir alam ini.


Mimpi merupakan sebuah keadaan ketika manusia mengalami suatu kejadian yang memberikan gambaran kehidupan lain yang terkadang boleh memberikan makna dalam kehidupan yang sebenar.


Mimpi boleh jadi isyarat yang diberikan oleh Allah kepada hambanya berupa berita baik atau buruk dan mimpi juga ada yang memiliki makna dan ada pula yang berupa mimpi kosong sekadar permainan syaitan kepada manusia.


Banyak ayat Al Quran dan riwayat Nabi yang menceritakan tentang mimpi. Misalnya, dalam Surat Ash-Shaaffaat (37) ayat 102 yang mengisahkan mimpi Ibrahim ketika ia diharuskan menyembelih putranya, Ismail. Juga dalam Surat Al Fath (48) ayat 27 mengenai mimpi Rasulullah sebelum terjadinya Perjanjian Hudaibiyah.


Tidak hanya para nabi, para sahabat pun pernah mengalami mimpi, tetapi terbukti juga kebanarannya. Tidak seperti mimpi nabi saw yang sangat terang dan tidak perlu ditakwilkan lagi karena ia merupakan wahyu dari Allah, mimpi para sahabat ada yang perlu ditakwilkan.

– seperti mimpi Abu Bakar yang menaiki tangga bersama Rasulullah, tetapi mereka berselisih dua anak tangga. Dalam takwilnya, Abu Bakar menyatakan bahwa kematiannya akan datang dua tahun setelah Rasulullah, dan itu benar-benar terjadi— dan mimpi yang tidak perlu ditakwilkan

– seperti mimpi Bilal yang melafazkan bacaan-bacaan azan. Ketika mengkhabarkannya kepada Rasulullah saw., beliau mengatakan bahawa mimpinya adalah benar. Rasulullah saw. bersabda, “Jika masa semakin dekat, mimpi seorang muslim nyaris tidak pernah dusta. Muslim yang paling benar mimpinya adalah yang paling jujur perkataannya. Mimpi seorang mukmin merupakan satu bahagian dari 46 bahagian kenabian.” (Muttafaq ‘alaih). Ini bererti bahawa mimpi seorang mukmin memiliki pertimbangan 1/46 karena 45/46 diberikan pada nabi.



Khalid al-Anbari dalam bukunya Kamus Tafsir Mimpi menyebutkan bahwa tanda mimpi yang benar adalah sebagai berikut.

1. Bersih dari mimpi kosong, bayangan-bayangan yang meresahkan dan menakutkan.

2. Dapat difahami ketika terjaga.

3. Tidur dalam keadaan fikiran jernih, tidak disibukkan oleh persoalan apa pun.

4. Mimpi tersebut dapat ditakwilkan sesuai dengan apa yang ada di Lauh Mahfuzh.

“Raja berkata (kepada orang-orang terkemuka dari kaumnya), ‘Sesungguhnya aku bermimpi melihat tujuh ekor sapi betina yang gemuk-gemuk dimakan oleh tujuh ekor sapi betina yang kurus-kurus dan tujuh bulir (gandum) yang hijau dan tujuh bulir lainnya yang kering. Hai orang-orang yang terkemuka, terangkanlah kepadaku tentang takbir mimpiku itu jika kamu dapat menakbirkan mimpi.’ ( Yusof ayat 43)

Ayat di atas merupakan salah satu contoh ayat yang menjelaskan mengenai sahnya mimpi seorang kafir, jika isi mimpinya berkaitan dengan orang mukmin.

Ada juga mimpi yang dianugerahkan Allah kepada yang dikehendakinya agar ia mendapatkan hidayah. Ini berdasarkan riwayat al-Hakim mengenai keislaman seorang sahabat, Khalid bin Sa’id bin ‘Ash. Keislaman ini terjadi setelah Khalid mengalami mimpi yang sangat menyeramkan. Dalam mimpinya, dia melihat seakan-akan ayahnya hendak mendorongnya ke neraka, sementara Rasulullah saw. berusaha memegang pinggangnya agar ia tidak terjatuh. Juga atas dasar tafsiran Ibn Hasyirin ketika ia didatangi seseorang yang bermimpi jari-jari tangannya yang ketiga dan keempat bengkak. Ia menakwilkan bahwa mimpi tersebut sebagai peringatan pada orang itu karana solatnya banyak kesalahan. Sepulangnya dari bertemu Ibn Hasyirin, ia pun bertaubat.

Seorang yang merasa telah mengalami mimpi yang benar, janganlah bertindak terburu-buru meminta sebarangan orang untuk menakwilkan mimpi yang dialaminya. Janganlah ia menceritakannya kepada orang yang dengki, dendam dan juga kepada orang yang jahil yang ucapannya tertolak. Tetapi ceritakanlah kepada orang yang berilmu, para ulama yang memiliki keutamaan, orang yang dalam pemahamannya terhadap agama Islam.

Macam Mimpi

Rasulullah saw. bersabda, “Mimpi itu ada tiga. Mimpi yang baik merupakan kabar gembira dari Allah. Mimpi yang menyedihkan berasal dari syaitan, dan mimpi yang datang dari obsesi seseorang. Jika salah seorang di antara kalian mimpi yang menyedihkan maka hendaklah dia bangun lalu salat dan tidak menceritakannya pada orang lain.” ( Bukhari dan Muslim(


Rasulullah saw. bersabda, “Mimpi yang baik adalah dari Allah. Sedangkan mimpi yang menakutkan berasal dari syaitan. Barangsiapa mimpi yang tidak menyenangkan maka hendaklah dia meludah ke sebelah kirinya tiga kali dan berlindung diri kepada Allah dari syaitan, maka mimpi tersebut tidak akan membahayakannya” ( Bukhari dan Muslim)

Bertolak dari hadis-hadis di atas, menurut Aam Amiruddin dalam bukunya (Liciknya Strategi Jin) kita boleh membuat sejumlah kesimpulan.

1. Mimpi boleh terjadi karana suatu obsesi. Obsesi tersebut begitu kuat dalam memori kita sehingga muncul dalam mimpi. Misalnya, seorang pemuda yang terobsesi menikahi artis yang cantik, sangat mungkin dia bermimpi bernikah atau bertemu dengannya. Ini adalah mimpi yang bersifat fitriah atau alamiah.

2. Bermimpi yang baik. Mimpi ini datangnya dari Allah, kita wajib mensyukurinya dan boleh menceritakannya pada orang lain sebagai wujud rasa syukur.

3. Mimpi buruk atau menakutkan. Mimpi ini datangnya dari syaitan. Kita wajib berlindung diri pada Allah, bahkan kalau memungkinkan meludah tiga kali ke sebelah kiri dan jangan menceritakannya pada orang lain, kecuali kalau ingin mengetahui takwil mimpi tersebut. Sebab kalau kita menceritakannya, syaitan akan merasa senang kalau gangguannya itu menjadi bahan pembicaraan manusia.

Berhati-hatilah jika kita bermimpi bertemu dengan orang yang sudah meninggal, contohnya bertemu dengan ayah atau ibu kita yang sudah mati, sebab dikhuwatirkan syaitan menyerupainya. Jadi, kalau kita bermimpi bertemu dengan orang yang sudah wafat, sebaiknya bersegeralah berlindung kepada Allah dan meminta ampun dari dosa-dosa yang lalu.

Tafsir Mimpi

Bolehkah kita menakwilkan mimpi?
Mari kita bercermin kepada sejarah, Nabi Yusuf a.s. pernah menakwilkan mimpi dua orang tahanan ketika dipenjara, mimpi banduan tersebut dan juga mimpi seorang Raja Mesir. Abu Bakar merupakan orang yang pandai menakwilkan mimpi, salah satunya dengan takwilnya dalam peristiwa di atas. Ini membuktikan bahwa menakwilkan mimpi dibenarkan dalam ajaran Islam, namun kriteria seorang penakwil mimpi sangat sangat sukar dan payah.

Seorang penakwil mimpi haruslah orang yang jujur (siddiq), cerdas, cerdik, dan suci dari perbuatan keji. Ia harus mengerti tentang Kitab Allah dan sunah Rasulullah, dan ia pun harus faham benar-benar tentang ilmu mentakwilkan mimpi. Ini bertepatan dengan apa yang diungkapkan oleh Imam al-Gazali yang menyatakan bahwa fungsi roh sebagai penangkap isyarat Ilahi bagaikan cermin. Dia bisa memantulkan cahaya. Orang yang siddiq merupakan cermin yang paling bersih dan paling bening di mana cahayanya tidak terhalang sama sekali. Jadi, dia boleh menangkap isyarat tersebut.

Wallahu A'lam

49 comments:

Anonymous said...

As'salamualaikum ustaz, saya ada bermimpi..didalam mimpi tesebut saya di beritahu didalam hati(tidak ada rupa,bentuk atau jasad cuma suara yang terdengar didalam hati).. Mengatakan "apa yg kamu lihat ini adalah kisah nabi"...Berlaku di zaman Arab dulu...saya melihat sendiri pada masa itu orang Islam dikalahkan oleh orang kafir. Banyaklah mayat orang Islam..lalu orang kafir menggali lubang empat persegi..lalu mencampakkan mayat2 orang Islam kedalam lubang tersebut..diantara mayat2 itu adalah orang kesayangan nabi...orang kafir mengetahui yang orang itu adalah orang kesayangan nabi...lalu mayat tersebut dipotong2 dan dibuang ke dalam lubang tersebut dan lubang tersebut di tinggalkan begitu sahaja tanpa di timbus dengan tanah...kemudian Nabi mendapat tahu mengenai lubang tersebut...Nabi masuk kedalam lubang tersebut mencari2 orang kesayangannya...lalu menangis...saya berdiri betul2 didepan Nabi ketika dia menangis (tetapi Nabi tidak dapat melihat saya ) saya dapat merasa betapa sedihnya Nabi ketika itu. Mimpi itu pun berakhir lalu saya terjaga. Saya terfikir mengenai mimpi tersebut.. betulkah mimpi ini?...layakkah saya mendapat mimpi ini?..apakah ertinya?...tapi tak menceritakan mimpi ini kecuali kepada isteri..selang beberapa bulan...saya mendengar kisah Nabi dan para sahabat didalam radio...tentang Abu Bakar as'sidiq yg didatangi orang tua(malaikat)...yang memberitahunya mengenai kedatangan Nabi Muhammad S.A.W...bahawa dia adalah orang yang telah dipilih untuk menjadi sahabat Nabi( jika saya tidak silap)...Abu Bakar bertanya kepada orang itu(malaikat) apakah bukti yang dia tidak tersalah orang?...Lalu orang itu menjawab, orang yang dicarinya itu mempunyai tanda lahir disebelah kiri perut dan kiri kakinya...Abu Bakar terkejut mendengar mengenai tanda lahir yg tidak dapat dilihat itu diketahui oleh orang itu. Untuk pengetahuan ustaz saya juga mempunyai tanda lahir tersebut sama seperti cerita itu....Adakah ini kebetulan?...selang beberapa bulan lagi...saya terbaca buku..mengenai perwatakan Nabi Muhammad S.A.W...pertemuan kening Nabi bertemu tetapi tidak lebat..saya teringat mimpi saya...Betul kening Nabi yang saya lihat bertemu dtengah2 tetapi tidak lebat...Adakah ini juga kebetulan ustaz? Apakah maksud yang tersirat?
Wassalam.

Hamba.

MRS ONE said...

Salam Ustaz, malam td saya bermimpi saya mengandung beberapa bulan(x sampai 9 bulan) dan terus melahirkan bayi lelaki..tp pada hakikatnya sekarang ni period saya sudah lewat 2 minggu, dan saya sgt mengidamkan cahayamata. Adakah ini adalah salah satu petunjuk atau pun sekadar mainan tidur?

Unknown said...

Salam ustaz,saya bermimpi bapa saya meninggal dunia.dansaya sempat membaca yassin utknya. Dan disitu timbul rasa peyesalan yg amat sgt.apakah maksud mimpi tersebut ustaz....

Anonymous said...

Assalamualaikum. saya ada persoalan tentang mimpi. Baru-baru ni, seorang rakan perempuan saya bermimpi dia berkahwin, mimpi itu terjadi dua kali dalam jarak yang dekat. Kemudian, dia bermimpi yang mana adik-adik perempuan kepada seorang kawan lelakinya datang ke dalam mimpinya dan mereka tersenyum tanpa bersuara. mohon penjelasan ustaz..

Unknown said...

Salam ustaz, sy bermimpi melihat kawan perempuan saya mati kerana terjatuh dari banggunan.. Apakah maksud mimpi sy ini, boleh ustaz terangkan??

Unknown said...

Assalamualaikum ustaz,sy dilema smenjak sy mendapat khabar berita tentang kematian kawan sy ,sy sering kali jd murung smpaikan terbawa bawa di dalam mimpi .. perkara sebegini akan jd setelah sy mengetahui ada kematian kawan rapat sy atau pun saudara terdekat.

Mohamad Fadzli said...

Assalamualaikum Ustaz. Mimpi sy bertemu dgn arwah datuk saya sebelah bapa berjubah putih. Sy sayu hingga
menitiskan air mata dan arwah memeluk saya dgn erat. Mimpi tersebut belaku dlm keadaan berwuduk dan tidur mengiring arah kiblat jam 1 pg hingga sebelum subuh. Mohon Ustaz tafsirkan minpi saya.

Mohamad Fadzli said...

Sy ingat hanya mimpi.... Tapi apabila sy sedar mmg betul saya menangis teresak2. Mohon uztaz tafsirkan mimpi sy dengan segara ustaz.

Muslimah comel ^_* said...
This comment has been removed by the author.
Muslimah comel ^_* said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Saya bermimpi saya kemalangan kemudian nenek saya memberitahu tarikh kematian dan kemalangan tersebut akan berlaku pada tahun depan apakah maksudnya

Unknown said...

Saya bermimpi saya kemalangan kemudian nenek saya memberitahu tarikh kematian dan kemalangan tersebut akan berlaku pada tahun depan apakah maksudnya

Unknown said...

Assalammualaikum ustaz ,
saya bermimpi arwah nenek saya menghulurkan tangannya tanda minta salam, dan saya pun sambut salam nenek saya lalu mencium tangannya , apakah maksud mimpi tersebut ?

TRW said...

Jgn obses sgt psal mimpi...

amiriraisul said...

assalam ustaz,Sy nk tny tentang mimpi sy y baru je pagi td..sy bmimpi brsama kwn2 brada d kawasan sungai y airnya agak deras n biru airny, nk mncing ikn dsitu,tiba2 gewang sy trjatuh ddlm sungai tu & sy pn lucutkn pakaian n trjun mndapatkn gewang sy n alang2 ddlm air sy pn mnyelam utk mninjau suasana di dalam sungai tu..d dlm air y sgt jernih tu sy melihat sebuah taman yang indah luas didasar sungai itu,ada 1 pokok y rendang,ikan2 berenang bebas..mg cntik pmndangan tmn tu,dlm mmpi tu sy smpat juga brbisik dlm hati subhanallah3x,Allahuakbar3x,laa ilaha'ilallah3x mmuji kbesaran Allah SWT...& msa y tu lh sy trjaga dri tdur n wktunya xsilap sy pkul 6.02pg n sy trus xbole sambung tdur..tolong ustaz, uraikn mksud mmpi sy ni_amiriraisul@gmail.com

amiriraisul said...

assalam ustaz,Sy nk tny tentang mimpi sy y baru je pagi td..sy bmimpi brsama kwn2 brada d kawasan sungai y airnya agak deras n biru airny, nk mncing ikn dsitu,tiba2 gewang sy trjatuh ddlm sungai tu & sy pn lucutkn pakaian n trjun mndapatkn gewang sy n alang2 ddlm air sy pn mnyelam utk mninjau suasana di dalam sungai tu..d dlm air y sgt jernih tu sy melihat sebuah taman yang indah luas didasar sungai itu,ada 1 pokok y rendang,ikan2 berenang bebas..mg cntik pmndangan tmn tu,dlm mmpi tu sy smpat juga brbisik dlm hati subhanallah3x,Allahuakbar3x,laa ilaha'ilallah3x mmuji kbesaran Allah SWT...& msa y tu lh sy trjaga dri tdur n wktunya xsilap sy pkul 6.02pg n sy trus xbole sambung tdur..tolong ustaz, uraikn mksud mmpi sy ni_amiriraisul@gmail.com

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

as salam ustaz , saya pernah beristikharah dan pada masa tu saya tenga putus cinta , saya cuba mendekatkan diri dengan Allah buat qiamulail , doa saya setiap kali qiamulail masa tu ialah sama ada jodoh saya dengan bekas kekasih atau orang lain dan meminta Allah mengizinkan tunjuk wajah jodoh saya. Selepas qiamulail beberapa hari kemudian , saya mimpi ada beberapa org lelaki duduk di atas kerusi panjang di taman , mereka semua berbaju melayu kemas dan saya tidak mengenali kesemuanya tp saya amat fokus terhadap seorg lelaki yg duduk ditengah dia seorg shj yg memakai baju melayu warna putih , mukanya shj yg bercahaya dlm mimpi tu dan keadaannya mcm baru lepas nikah dan mereka semua mcm sdg menunggu seseorang. Tak lama kemudian, saya nmpak diri saya muncul dr tepi dgn muka yg sgt bahagia,berbaju nikah serba putih juga bertudung memegang bunga (masa mimpi ini saya masih free hair). Mimpi ini rasa dlm 5 atau 10 saat mcm tu,mmg kejap sgt. Selepas bangun dr tidur mimpi tu sudah samar-samar dr ingatan saya. Masa itu saya terus ucap Alhamdulillah saya tak sangka yg saya akan bertudung masa nikah dan masa itu saya kata pada diri sendiri tak mungkin saya bernikah dgn lelaki yg tidak dikenali. Alhamdulillah kini saya bertudung. Saya ada usaha lagi untuk dpt petunjuk lagi tp tiada. Jadi saya nak tanya ustaz, mimpi ni petunjuk dr Allah ke? Saya masih single, selain berusaha dekatkan diri dgn Allah, ubah diri saya jadi lebih baik, adakah saya perlu berusaha cari lelaki itu yg kini telah samar dr ingatan atau pasrahkan je ?

Unknown said...

Salam ustaz.. Subuh tdi jam4 lbh.. Sy bermimpi arwah mak. Dalam mimpi tu arwah sedang sibuk Dan Sy pesan pada arwah mak berhenti la buat kerja rehat la.. Arwah mak ckp keja byk lagi kena siapkan. Sy sayu tgok arwah mak lalu sy terus peluk dia rasa tenang sangat dapat peluk arwah. Smbil peluk smbil sy menangis xperna sy peluk seperti itu sgt tenang rindu sekian lama rasanya hilang bila dpt peluk. Terjaga saja dari mimpi terus bacakan al fatihah xlama sy menngis.

Saya seorg insan said...
This comment has been removed by the author.
farah said...

Salam ustaz..mahu bertanya..saya sdang mengenali hati budi seorang lelaki...jadi saya kirimkan doa utk dibaca di depan kaabah utk memohon petunjuk allah. Pada hari yg sama kami berdua bermimpi..beliau bermimpi beliau berkahwin dgn wanita tua tp saya berada disebelah dan berada di bilik yg sama dalam keadaan senyap dan hanya melihat. Sya pula bermimpi kami berdua berada di dalam satu blik tetapi di sergah oleh seorang lelaki dan wanita tua, beliau diheret keluar dri blik dan sya ditolak...saya buntu apakah maksud mmpi kami berdua??? Memandangkan keluarganya sudah mmpunyai gadis pilihan...tq ustaz

Unknown said...

Assalam... Saya bermimpi melihat istri berada di sebuah tokong dan dibelakang istri ada seorang sami. Apakah maksud mimpi saya itu

Unknown said...

Assalamualaikum ust mohon sedikit pencerahan..pagi tadi sblum subuh dlm pkul 3 4 pagi mcm tu sye asyik trjage je dri mmpi..byk kali saye rse..sye trmmpikan ade seorang prmpuan ni trlmpau obses suka dkat saye smpai sanggup mlakukan sihir keatas saye.. Dri gayenye nmpk mcm sihir la..ape mksod mmpi ni ye ustaz?msok ary ni ...ni kli kdua mmpi ni brlaku...kali pertama x silap da lame sgt dahh..mohon sgt2 ustaz dpt mmbantu

andaman zue said...

Aslm..ustaz sy minta ada suara tp x nmpk n kalendar bgtau 11hb5 suara tu bgtau sy akan meninggal pd tarikh tu..apa maksudnyer ustaz..blh bantu saya??

Anonymous said...

assalamualaikum ustaz,nma saya aqilah dn brumur 14 tahun..klau boleh sya nk tnya,beberapa hri yg lalu kwn saya ada mimpi sya dn kwn yg lgi sorang tu kahwin dgn org kafir tetapi org kafir itu memakai bju melayu..org kafir tu ialah seorg artis korea yg kmi knal..apa mksud mimpu tu..boleh ustaz tlng jlskn?

wanita keliru... said...

assallamualaikum ustaz.....klau blh sy bertanya, begini ustaz...rakan sekerja saya bermimpi melihat saya sedang bersetubuh.....tolong lah ustaz jelaskan ....terima kasih....

Unknown said...

as salam saya nk tanya ustaz,saya selalu bermimpi bos tempat lama saya berkerja,dlm mimpi tu dia sering marah saya...saya jadi tertanya2 apa yg dia mahu sebenarnya,lagi pun sudah 1tahun lebih saya tidak boleh bekerja di mana2 tempat sebab rasa letih dan malas sgt...

Unknown said...

Assalammualaikum ustaz.
Saya bermimpi suami minta izin kawin satu lgi,dan dlm.mimpi saya tu,perempun tu datang rumah dng keluarganya sekali.tapi saya tak izinkan suami kawin,tolong saya tafsirkan mimpi ini.

Hamba Allah said...

Assalamualaikum ustaz,kalau kita mimpi ibu kita meninggal ni macm mana ye ustaz?sebab saya mimpi sampai menangis lepastu baru tersedar macm mana tu ustaz?

Unknown said...

Assalamualaikum ustaz. Saya nak tanya apakah maksud kita mimpi orang yang sama setiap malam, mimpi orang paling terdekat dengan kita. Dalam mimpi tuh, dia selalu buad jahat dengan kita padahal bila realiti takdak pun, lepastuh baru pagi tadi, dalam mimpi tuh orang tuh cakap ada orang buad sihir pemisah antara saya dengan orang tuh. Mohon penjelasan dari ustaz, wallahualam 😢

Unknown said...

Assalamualaikum ustaz saya nak tanya apa makna mimpi saya, ayah saya jadi doktor tolong saya bagi penjelasan ustaz, terima kasih

Unknown said...

salam ustaz,
secara realiti saya telah bercerai.

saya telah bermimpi saya sedang dalam kesakitan ingin melahirkan anak. dalam mimpi tersebut jelas saya nampak perut saya dan orang yang ingin menyambut bayi saya adalah bekas suami saya. Apa maksud mimpi tersebut ye ustaz?

perogolmalam1111 said...

SALAM..SAYA BERMIMPI ARUAH ISTERI DATANG DENGAN BAGAITU CANTIK SEKALI DARI ASALAN..TERSENYUM LEBOR DEKAT AMBAO APAO MAKNAO NAYAO BANG?..SALAM

Unknown said...

Salam... Saya bermimpi yang saya mempunyai suami...dalam mimpi tu takda conversation...rumah tu mcm rumah Mak saya...makan dengan family...tido satu katil....die borak dengan Adik saya...tpi saya die x tegur or becakap pon...ape maksud mimpi mcm to ye ustaz?

Unknown said...

as salam ustaz...sy prnah mimpi arwah datuk memimpin tangan sy smbil mngelilingi kaabah,sy terasa trpegun,tenang dn perasaan yg amat bruntung sbb dpt melihat kaabah seolah2 nyata..

Anonymous said...

Saya bermimpi melihat arwah anak saya berbuai di samping kaabah.Dia sambil tersenyum dan berkata..saya di tempat yang jauh dilangit..apa makna mimpi ni ustaz?

Unknown said...

Assalamualaikum..ape maksud mimpi orang WhatsApp pada Kita..tetapi WhatsApp tu xde pon sebenarnya..boleh ustaz Bantu saya.

Sensaibbx said...

assalam ustaz sya nk tnya apakh maksud mimpi bagi orng nk memanah saya dngan brmatakn jarum srta benang hitam?

ibu Raudhah said...

Assalamualaikum ustaz..kakak sy bermimpi yg arwah ayah dtg kerumah lama kami dlm keadaan basah kuyup .hujan..dan macam org asing.kakak suruh dia tidur kat pangkin luar rumah.boleh dpt pencerahan.terima kasih

Unknown said...

salam ustaz, saya tlh brmimpi didatangi banyak semut hitam sederhana besar

Hisyam said...

Asalam.. saya bermimpi. Saya dan seorang anak lelaki saya menaiki motosikal dan membawa nya bersiar2.. motor tersebut adalah motor saya yang dirampas oleh owner rumah sewa saya disebab kan saya pernah tunggak sewa rumah.. apa maksud ya jika mimpi. Owner rumah tu pulang kan kmbali motor itu tampa lunaskan hutang dan dalam mimpi tu saya gembira dan bersyukur. Setelah itu saya membawa anak lelaki saya ronda bersama motosikal tersebut.. apa maksud nya ya??

Unknown said...

Assalammualaikum Ustaz, akak sy mmpi arwah abah sembelih pakcik yang sedang strok..mengapa ya Ustaz

Umy Bdry said...

as salam ustaz.. saya selalu bermimpi (berlaku lebih kurang 2-3 tahun) pulang kerumah yg dulu saya tinggal arwah nenek.. dlm mimpi tu hanya rumah arwah nenek sahaja yg masih elok sedangkn suasana rumah dikampung itu semuanya sudah roboh dan ditinggalkan.. kadang2 saya terbangun dari mimpi dalam keadaan menangis sebab rasa terlalu rindu pada suasana dahulu.. harap ustaz dapat berikan jawapan ( dalam mimpi tu hati saya berasa ingin tinggal dirumah itu tapi sebabkan kampung tersebut sudah tidak ada penduduk saya terpaksa lupakan sebab itulah selalu terbangun dan menangis)

Wann said...

Salam ustaz... Ibu bapa sy bukan islam dan meninggal dalam bukan islam... Saya islam Dan sy nak tanya apa maksud sy selalu bermimpi mereka?

Unknown said...

Assalammualaikum ustad..saya mimpi arwah bapak saya..dia dengar luahan yang saya alami..apa maksud nya ustad ?.. kalau tau makna nya..tolong whatsapp saya ustad.. 0177267927

Shakir (PLK) said...

Assalamualaikum. Saya bermimpi saya bersama teman wanita di masjidil haram mengerjakan umrah. Di dlm mimpi tu, saya merasa sgt sebak sbb akhirnya impian saya ke tanah haram tercapai. Apakah tafsiran yg boleh dikaitkan?

Unknown said...

Org sibuk tny mmpi aruah ni tny mmpi khwn

Anonymous said...

Assalamu'alaikum wbrt.
Isteri saya bermimpi menyaksikan saya (suaminya) bersetubuh dgn arwah ibunya sehingga arwah ibu nya klimaks.
Apa makna mimpi tersebut ust?
Mohon reply ke whatsapp 013-4279048 Subandi
Terima kasih.

mayumi said...

Assalam ustad, baru baru ni mlm jumaat mak saya bermimpi arwah abah bawak mak ke mekah untuk buat umrah. Apa maksudnya mimpi itu ustad. Utk makluman ustad abah saya meninggal pada 17 Mar 20 tahun ini.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Categories

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger