Alangkah Seronoknya.


Alhamdulillah, hari ini aku rasa sangat seronok dan bahagia berada di University Yarmouk. Seperti hati ini berada di dalam syurga dunia. Alangkah seronoknya bila setiap hari begini.

Pada pukul 1 petang td, Universiti Yarmouk telah di ziarahi oleh salah seorang dari keturunan Rasulullah saw, beliau ialah Habib Omar bin Hafiz. Ketika menunggu beliau di dewan Tarbiyah tadi, terasa hati ini sangat berbunga-bunga kerana tidak sabar menunggu kehadirannya. Alhamdulillah, seusai menunggu selama beberapa minit, beliau pun sampai ke dewan serta ditemani oleh dekan syariah iaitu Dr Uqlah dan beberapa Dr2 yang lain.

Subhanallah, terasa terujanya melihat wajah beliau, kerana berkat keturunan Rasulullah saw barangkali. Hati ini terasa sngt sejuk hampir langsung lupa tentang masalah dunia yang sering melanda. Sebelum beliau memulakan tazkirah yang dipengerusikan sendiri oleh tuan dekan, Dr Uqlah telah menjemput Syeikh Makmun Asy-Syimali merangkap ketua Imam masjid Jamiah yarmouk membacakan bacaan Al-quran. Seusai dari pembacaan Al-quran, Dr Uqlah menjemput Habib Omar bin Hafiz utk memberikan tazkirah. Aku menumpukan perhatian dengan bersungguh-sungguh ketika mendengarnya. Sekali lagi aku terkesima dengn kata-katanya yang sungguh lembut memikat hati ini, kalamnya dipenuhi dengn Al-quran dan Hadis nabi saw.

Antara pengisian tazkirah beliau ialah, bagaimana adab kita terhadap ilmu dan guru, kepentingan ilmu kepada umat islam, kelebihan dan balasan org yang menuntut ilmu, beliau juga menceritakan bagaimana toleransi di antara ulama mazhab yang empat mengenai masalah khilaf, adab dalam menghadapi khilaf di antara ulama.

Khilaf di antara ulama adalah rahmat bagi orang islam, tp yang sedihnya apabila umat islam tidak faham mengenai masalah khilaf, terlalu fanatik terhadap satu2 pendapat sahaja sehingga memecah-belahkan umat islam sendiri. Sedangkan para sahabat, para salafussoleh dan para ulama muktabar yang lain banyak berteloransi mngenai masalah khilaf sesama mereka. Ada di antara umat islam yang terlalu fanatik sehinggakan mengkafirkan ulama'2 yg tidak sama dengn guru mereka. Ini adalah malapetaka yang amat besar berlaku dalam umat islam sekarang.

Bnyak buah2 ilmu dan peringatan dapat diambil daripada beliau sebentar td, walaupun kata-katanya tidaklah terlalu banyak dan mendalam, tp seolah-olah hati ini sgt tersentuh dngn bait2 beliau yang sungguh memukau.

1 comments:

Siti said...

Saya pernah berguru dgn Syeikh Makmun Asy-Syimali. Seronoknya saudara dpt bertemu keturunan rasulullah...Rindu dengan Irbid.

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Followers

Categories

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Powered by Blogger